woensdag 15 oktober 2008

De finish, ding 23.

Ok, ik heb de 23 dingen cursus gedaan. En ik moet zeggen: ik heb met veel kennis gemaakt waar ik hiervoor nog niet op de hoogte was. Een aantal dingen gebruikte ik al (o.a. hyves), maar andere dingen gebruik ik pas sinds ik het door deze cursus ontdekt heb, zoals google documents en dat delen met collega's die het aangaan. Erg handig. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat er eigenlijk nog veel te weinig gewerkt wordt met de dingen die we geleerd hebben. Binnen de organisatie moet die vervolgstap nog gezet worden en ik denk dat dat écht hard nodig is wil het niet wegzakken bij de meesten, waaronder ik zelf. Laatst vroeg mij een collega over ding 12 (wiki). Ik wist nu al niet meer precies wat dat ook alweer was. Ik zal zelf de moeite moeten blijven nemen om bij te blijven en verder te gaan in alle ontwikkelingen. En dat vraagt soms wat discipline. Een keertje niet achter Hyves of Lunapic om foto's te shoppen, maar andere dingen leren of bijhouden. Want alles lukt mij niet, daarvoor ontbreekt mij de tijd.
Wat ik vooral geleerd heb van deze cursus, naast al die dingen die aan bod zijn gekomen, is het op zoek gaan. Wanneer je eenmaal ergens begint, kom je vrij makkelijk op iets anders. Het is leuk om daarop in te gaan en te kijken waar je het je brengt. Ik heb door 23 dingen nog veel andere dingen ontdekt en het is niet meer zo "eng" als in het begin toen ik dacht: 23 dingen?????
Ik vond het, naast alle frustraties die het ook opleverde, een leuke cursus. Maar het is niet meer dan een eerste kennismaking. Het vervolg moet echt uit mezelf komen (en de organisatie waarbinnen het gebruikt dient te gaan worden).

4 opmerkingen:

Jan te Bokkel zei

Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep!!!

FGJ zei

He Eu,
wat goed, je bent er! En wat je zegt: bijhouden, dat is de kunst in deze hekstische tijden!
Ik ben bijna op de helft, als ik nog wat wil weten: is voor jou dan meteen een herhaling, toch..

Frits

ivo zei

Veel plezier met de verworvenheden uit deze cursus!

FGJ zei

Maar was is de enquete snel afgesloten! En dat met wel 1 stem...